tiistai 22. tammikuuta 2013

Lisaravinteista!

Paljon on puhetta lisaravinteista ja niiden tarpeesta tai tarpeettomuudesta. Kuinka nopeasti treenin jalkeen tarvitaan palautusjuomaa, etta palautuminen lahtee kayntiin? Ja onko parempi juoda palkkari vai syoda tavallista ruokaa? Mielestani kaikki riippuu lisaravinteen laadusta, ja siita, korvaako silla muita aterioita, vai kayttaako sita vain palautusjuomana! Markkinoilla on monenlaista jauhetta myynnissa, ja todellakin kannattaa olla tarkkana siita mita suuhunsa laittaa!

Viime viikolla juoksumatolla juostessa ( Nycissa) uutisissa tuli juttua paljon viime aikoina puhuttaneesta DMAA:sta (dimethylamylamine), jota on pidetty erityisen nopeana lihasmassan kasvattajana. Nyt kuitenkin monet maat/jarjestot ovat varoittaneet tai jopa kieltaneet kokonaan lisaravinteet, joissa on kaytetty DMAA:ta. Sen on todettu olevan erityisen vaarallinen sydamelle, ja sivuvaikutuksia ovat mm. korkea verenpaine, sydamen tykytykset, arrythmia (epatasainen sydamenlyonti) ja kasvanut sydankohtausten riski. Kannattaa siis kayda hyvin lapi tuoteselosteet ennen kuin ostat lisaravinteita! TASTA voi lukea lisaa DMAA:sta ja tennistahti Robert Kendrickista, joka ilmeisesti tietamattaan jai kiinni kyseisesta aineesta (urheilijoiden kiellettyjen aineiden listalla!)


Ma koen, etta parjaan hyvin ilman lisaravinteita, ja yritan saada kaikki mahdolliset microt ja macrot aidosta "puhtaasta" ruuasta! Ihminen ei valttamatta edes tarvitse niin paljoa proteiineja kuin vaitetaan... tosin tassakin asiassa korostan, etta olemme yksiloita, ja tarve riippuu monesta jutusta... esim kehonrakentajan ja joogin tarpeet ovat aivan erilaiset! 

MUTTA! Taytyy myontaa, etta salitreenin jalkeen teen mieluummin smoothien, johon laitan Sun Warriorin Vaniljanmakuista proteiinijauhetta esimerkiksi banaanin, mansikoiden ja mantelimaidon kanssa kun taas juoksulenkin jalkeen tekee enemman mieli, vaikkapa vihreaa smoothia, johon laitan esim pinaattia, avocadoa, selleria, omenaa, sitruunaa... Olen huomannut, etta proteiinismoothie  salin jalkeen "palauttaa" nopeammin, ja ehka jotain pienta kehitystakin on  havaittavissa... mutta muista siis laatu! Muita hyvia proteiininlahteita smooteihin ovat esimerkiksi spirulina ja hamppuproteiini.

Proteiinipatukoita kaytan hyvin satunnaisesti, ja vain silloin jos muuta ei ole tarjolla esim matkustaessa. Proteiinipatukoista olen kayttanyt Quest Barin Chocolate Brownia tai Almond Crunchia, mutta niitakin siis vain aarimmaisen harvoin. Viime lennolla testattu "Cheesecake" maku meni suoraan roskiin...


Esimerkiksi naista tulee oikein hyva tukevampi
"palautussmoothie"

Ei ole varmaan epaselvaa, mika on mun suosikki proteiinijauhe,ja mita ma siis lampimasti suosittelen! Ainoa proteiini, mita ma kaytan!

SUN WARRIOR PROTEIN POWDER:

- Bio fermented Raw sprouted whole grain brown rice protein
- Complete amino-acid profile for 98.2% assimilation
- Made from 83% protein
- Raw, Vegan
- Gluten free
- Non GMO
- The ultimate superfood protein




Mita mielta te olette lisaravinteista? Onko hyotya? Suosikki merkki?

6 kommenttia:

  1. No kyl minä proteiini patukoita tarvittaessa käytän, lähinnä työmatkat/ matkustelu yleensä. Kovan treenin jälkeen vedän Gainomaxin tai teen itse palarin jossa on protskut ja hiilarit, Fast Reco2 jauhe.
    Muutoin kyllä pirtelöt pyrin tekemään tarpeeksi terveellisiksi, että saan kaiken tarvittavan niistä. Syön kyllä terveellistä ruokaa ylipäätänsäkin ja yritän saada ihan tavan ruuasta kaiken mahdollisen ja tarpeellisen. Vitameeneista menee D , omega ( nivelille) ja magnesium. Mitä muuten krampeille suosittelit? Mulla harvoin kramppaa, mut välillä kyllä tulee lähinnä varpaisiin. Oisko ideoita, suosituksia?

    Ihania päivityksiä oot taas kirjoitellut! Kiitos ihanasta blogista, tätä aina odottaa että pääsee lukemaan! :)
    Mukavaa loppuviikkoa! :)

    VastaaPoista
  2. Moikka Hansu ja kiitos ihanasta kommentista! :)

    Matkustaessa patukat on katevia, varsinkin banaanit mustuu kassissa ikavasti... Mutta muuten kiva syoda ns normiruokaa :)

    Ma oon huomannu, etta kramppeihin auttaa magnesium! Mulla vetaa valilla suonta jalkapohjasta( mulla on super korkea jalkapoyta) tai yolla pohkeesta, jos on tullut treenailtua tosi paljon! Otan veteen liuotettavaa magnesiumia, pitaisi imeytya viela paremmin! Msm on kanssa hyvaa nivelille ja luustolle... ootko testannu sita? Coco Villa on Opti msm+ camu camu, ma kaytan sita valilla smootheissa!

    Ihanaa viikonloppua sullekin! Ma saan huomenna vihdosta viimein mun sukset! :)

    VastaaPoista
  3. Kiitti vinkistä, en ole kokeillut tota.
    Tällä hetkellä käytän Magnesia - Inuliini Plus jossa on myös B-vitaamiinit. Ostin ihan sokkarilta, ilman kenenkään neuvoja ja välillä tosiaan kramppaa, eli pitäs kokeilla jotain muuta. Ei kylläkään useasti, mutta joskun treenatessa tulee.
    Täytyy kipasta luontaistuote kaupassa, siellä on parempi valikoima kuin Sokkarilla ja asiantuntevampaa henkilökuntaa :)

    VastaaPoista
  4. Tuli viela mieleen, etta macassakin on magnesiumia + B1 ja B2, ja C-vitamiinia... kalsium, natrium, sinkki, kalium, kupari, rauta, mangaani... eli aika kattava! Helppo heittaa smoothien sekaan! Ei tarvitse nappailla pillereita! :)

    VastaaPoista
  5. Hei täältä http://sandrassports.blogspot.fi/2013/01/haaste.html löytyis sulle haaste koskien liikuntaa! :)

    VastaaPoista
  6. Hei Sandra!

    Kiitos paljon! :) Kayn heti katsomassa!

    VastaaPoista